پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 خرداد 1397 - 15:52
در سالگرد امام خمینی (ره)

شاخص‌هایی که در ۱۴ خرداد بازخوانی می‌شود

رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله العالي) هر ساله به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) در مرقد مطهر ايشان به سخنراني مي پردازند و با توجه به نياز امت اسلامي براي ادامه راه نوراني مکتب امام (ره) و همچنين هجمه و تخريب هايي که عليه آرا و افکار و روش مديريتي بنيانگذار انقلاب اسلامي صورت گرفته ، محور سخنراني خود را انتخاب مي کنند.
کد خبر : 845
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) هر ساله به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در مرقد مطهر ایشان به سخنرانی می‌پردازند و با توجه به نیاز امت اسلامی برای ادامه راه نورانی مکتب امام (ره) و همچنین هجمه و تخریب‌هایی که علیه آرا و افکار و روش مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی صورت گرفته، محور سخنرانی خود را انتخاب می‌کنند تا همچنان به عنوان اثرگذارترین و محوری‌ترین فرد جهت پاسداری از میراث گرانبهای ایشان (که همان نظام اسلامی و افکار و آرای حضرت امام می‌باشد) وارد میدان کارزار شوند.

سال ۹۶؛ سازش در تفکر امام جایگاهی ندارد
به عنوان نمونه معظم له در سخنرانی سال گذشته خود در مرقد مطهر حضرت امام در شرایطی به سخنرانی می‌پردازند که جماعتی در داخل کشور تلاش می‌کرد «تعدیل مواضع در برابر غرب توام با سازش» را از جمله تفکرات پنهانی امام به جامعه القاء کند! آنهم در شرایطی که هیچ جای منظومه فکری بنیانگذار انقلاب اسلامی نمی‌توان چنین مسئله‌ای را جستجو کرد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سخنرانی سال ۹۶ با تاکید بر اینکه «هزینه سازش با قدرت‌ها گزافتر از هزینه چالش است» می‌فرمایند: «برخورداری از روحیه، ذهن و عمل انقلابی درس بزرگ امام راحل عظیم الشأن است و ملت ایران در پرتو اهداف و آرمان‌های همچنان پر جاذبه امام و هوشیاری در مقابل شیطان بزرگ، راه تحقق اهداف انقلاب را در معنای حقیقی عقلانیت یعنی انقلابیگری ادامه میدهد.»

سال ۹۵؛ مراقب باشیم جای شهید و جلاد عوض نشود

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۹۵ نیز شبهات برخی از نامزد‌های انتخاباتی مبنی بر اینکه دهه اول انقلاب «دهه جلادی نظام و امام» بود را پاسخ و چنین ادعایی را خلاف واقع عنوان کنند. ایشان، اهل فکر را به تأمل در حقایق و واقعیت‌های دهه شصت دعوت می‌کنند: «مراقب باشیم تا در دهه شصت، جای شهید و جلاد عوض نشود، زیرا ملت ایران در دهه شصت مظلوم واقع شد و به دلیل اینکه تروریست‌ها و منافقین و پشتیبانان آن‌ها به امام و ملت ایران ظلم و خباثت کردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهایت هم پیروز شد. بعد از امام، عد‌های امیدوار شدند که شاید بتوانند راه امام را تغییر دهند، اما به لطف خدا نتوانستند. آن‌ها میخواستند بساط قبل از انقلاب را دوباره پهن کنند، اما نتوانستند زیرا مبانی و اصول امام خمینی برای ملت ایران همچنان پرجاذبه، پرطراوت و شوقآفرین است.»

سال ۹۴؛ تقویت انقلابی گری با ارائه ۵ شاخص

سال ۹۴ سالی است که یک جریان داخلی تلاش می‌کند جریان مومن و انقلابی را تخریب و رویکرد آن‌ها را در مغایرت با رویکرد بنیانگذار انقلاب اسلامی جانمایی کند. در همین راستا حضرت آیتالله امام خامن‌های در حرم مطهر امام خمینی (ره)، امام راحل را شخصیت «مؤمن متعبد انقلابی» عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام را ادامه راه «امام انقلابی ملت» می‌دانند. ایشان در ادامه پنج شاخص مهم «انقلابیگری» را اینگونه تبیین می‌کنند: «۱- معیار اول، پایبندی به ارزش‌ها و اصول مبنایی، ۲- معیار دوم، همت بلند برای پیشرفت ورسیدن به آرمان‌ها، ۳- معیار سوم، پایبندی به استقلال، ۴- معیار چهارم، حساسیت در مقابل دشمن و ۵- معیار پنجم، تقوای دینی و سیاسی». معظم له در همین دیدار طرز تفکری که انقلابیگری را مساوی افراطی بودن میخواند و مردم را به «تندرو» و «میانهرو» تقسیم میکند خطا دانسته و می‌فرمایند: «چنین دوگانه‌هایی که سوغات بیگانگان و سخن دشمنان است نباید وارد فرهنگ سیاسی کشور شود. توقع یک میزان انقلابیگری از همه کسانی که در مسیر شاخص‌ها و جهتگیری‌های انقلاب حرکت میکنند، اشتباه است و اصل بر این است که شاخص‌های انقلابیگری وجود داشته باشد. ممکن است فردی نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی، بهتر حرکت کند و فرد دیگری با شدت و جدیت او حرکت نکند، اما هر دو انقلابی هستند و نمیتوان هر فردی را که در مسیر شاخص‌های انقلاب قرار دارد، اما خوب حرکت نمیکند، متهم به غیرانقلابیگری و ضدانقلاب بودن، کرد.»

سال ۹۳؛ مقابله با تحریف شخصیت امام

در سال ۹۳ تلاش همگون و گسترده‌ای برای تحریف شخصیت حضرت امام در رسانه‌های وابسته به جریان غربگرای داخلی صورت گرفت و به همین دلیل مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار خود با مردم در حرم مطهر حضرت امام (ره) در سال ۹۳ محور سخنان خود را همین مسئله قرار می‌دهند. ایشان درآن سال مکتب امام خمینی را نقشه راه پر امید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام، تأکید کردند: «بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف شخصیت آن بزرگوار است، اصولی مانند: اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام امریکایی، اعتماد به صدق وعده الهی و بیاعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکز‌های دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافیگری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بیملاحظه با قلدران بینالمللی، استقلال و رد سلطه پذیری، و تأکید بر وحدت ملی.»

سال ۹۲؛ مقابله با تفسیر اشتباهی مردم سالاری از نگاه امام

در آن سال تلاش می‌شد تا مردم سالاری مورد نظر بنیانگذار حضرت امام (ره) مورد تردید قرار گرفته و اینگونه وانمود شود که آزادی‌های فردی و اجتماعی مورد نظر ایشان فاصله زیادی با حد مقبول آن دارد! رهبرفرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز در بخشی از بیاناتشان در همان سال با بیان اینکه در سخنان امام و رهنمود‌ها و رفتار ایشان در نظم مدنی و سیاسی دو نکته اساسی وجود دارد که به هم پیوند خورده و دو روی یک حقیقت است، بیان می‌کنند: «یکی عبارتست از سپردن کار کشور به مردم از طریق مردمسالاری و انتخابات و دوم اینکه این حرکت که خود از اسلام سرچشمه گرفته بود و هرآنچه ناشی از حرکت مردمسالاری و سپردن کار به مردم است باید در چارچوب شریعت اسلامی باشد. این دو بخش است و با یک نگاه دو بعد از یک حقیقت است.» ایشان همچنین می‌فرمایند: «گمان نکنند افرادی که امام بزرگوار ما انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را قاطی کرد با تفکر و شریعت اسلامی؛ اینطور نیست.
 
اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آرای مردم جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام صریح و قاطع مطلب را بیان میکرد که این جزو دین نیست.» معظم له عنوان می‌کنند: «التزام به شریعت اسلامی، روح و حقیقت نظام اسلامی است. این را توجه داشته باشند، شریعت اسلامی اگر اجرا شود در جامعه به طور کامل، هم آزادی‌های عمومی و مدنی را تامین می‌کند، آزادی افراد و فردی را، و هم آزادی ملت را که اسمش استقلال است تضمین می‌کند. استقلال یعنی آزادی در ابعاد یک ملت که وابسته به جایی نباشد.
 
ملت آزاد یعنی ملتی که تحت نفوذ و سیطره مخالفان و دشمنان قرار ندارد. اسلام عدالت را در جامعه تضمین می‌کند. معنویت را هم همینطور. امام بزرگوار ما شریعت اسلامی را که روح جمهوری اسلامی است مورد تکیه قرار داده و مردمسالاری دینی هم یک وسیله و ابزار متخذ از شریعت است.»

ارسال نظرات